Kerneopgave - vores vision

Kerneopgaven – vores vision

På dagtilbudsområdet i Viborg Kommune er kerneopgaven at Alle børn og unge skal have lys i øjnene og mestre eget liv.

Det pædagogiske personale i Børnehuset Egeskov og Skovbørnehave har et bredt kendskab til teoretiske begreber og pædagogiske metoder til at favne kerneopgaven.

Vi tager afsæt i det blomstrende børneliv, hvor temaerne fra de pædagogiske læreplaner inddrages. Gennem evaluering af praksis og pædagogiske aktiviteter skaber vi læringsmiljøer med trivsel, læring og dannelse. Legen er det essentielle i enhver pædagogisk aktivitet, hvor vi understøtter børnenes eksekutive funktioner, socioemotionelle kompetencer, nysgerrighed og livsduelighed.

Som pædagogisk personale i Børnehuset Egeskov og Skovbørnehave har vi en vision om at skabe en rolig, tryg og fordybelsesrig dagligdag for børnene med omsorgsfulde og nærværende voksne.

Alle børn har værdi i sig selv. Vi er inspireret af tryghedscirklen[1] og organiserer hverdagen ud fra børnenes tilknytningsbehov. Det er vigtigt for os, at børnene bliver mødt i deres følelser og at vi er opmærksomme på at lytte efter det, barnet udtrykker følelsesmæssigt, nonverbalt, og agerer herefter. Vi gør brug af principperne fra Marte Meo[2].

Det er vigtigt for os, at alle børn er i privilegerede positioner, og oplever værdien af gode relationer både i de store og små børnefællesskaber. Vi inddeler børnene i små grupper og gør brug af institutionens små rum til at skabe plads til børnene, så de kan fordybe sig og udforske leg, læring, udvikling og relations dannelse.  De små grupper/rum er præget af nærvær og tilstedeværelse fra det pædagogiske personale.

Rutiner er en stor del af hverdagen. Her har vi særlig fokus på børnenes deltagelsesmuligheder ud fra børnenes zone for nærmeste udvikling[3]. Børnene oplever genkendelighed og forudsigelighed, hvilket giver dem en oplevelse af at mestre.

Vi guider børnene i deres sociale udvikling, gennem oplevelser og erfaring i det store fællesskab. Vi skaber deltagelsesmuligheder og sikre børnenes involvering i planlægningen af fælles aktiviteter.

Vi benytter naturen og vores nære omgivelser hver dag, både i skoven og vores lokalsamfund. Vi undrer os med børnene over naturens mange spørgsmål, og øger dermed børnenes evne til at finde løsninger, være nysgerrige og samtalen styrker barnets kommunikations kompetence.

Forældrene er vores nærmeste og vigtigste samarbejdspartnere og børnenes primære voksne og vil altid deres børn det bedste.

[1] Et teoretisk begreb for at give barnet tryghed

[2] En pædagogisk metode til at analysere samspillets udviklingsstøttende potentialer

[3] En teori for at møde barnets udvikling

Fælles vision - hjemmeside.pdf

Shape Created with Sketch.